geven zoals bv het aankleden van het
elektriciteitshuisje. Hij informeerde afgelopen week de wijkraad St. Jozefparochie over zijn plannen en vorderingen. En als nu de verkoop aan de zuidzijde in het middengebied maar op gang komt dan wordt het beetje bij beetje beter. Maar zijn we er dan. Nee, want datzelfde spoor zal de komende jaren ook door werkzaamheden in Duitsland vanwege aansluiting op de Betuwroute voor extra hinder en last zorgen.
De spoorovergangen zijn vaker gesloten en geluidshinder wordt groter door de toename van het aantal treinen. De antwoorden op vragen van raadslid Marinus Biemans n.a.v. berichtgeving in het Eindhovens Dagblad over de enorme toename van het treinverkeer geven aan dat er in ieder geval overleg is om te zorgen dat deze problemen worden aangepakt. De aanpak van de geluidshinder is niet nieuw want toen de vorige wethouder Henk Kerkers de plannen van ProRail om geluidswallen te plaatsen aankondigde liepen de informatiebijeenkomsten vol. Het uitzicht zou verdwijnen en daarmee een stuk woongenot. Van een burger ontving ik een brief met een artikel uit een Duitse krant (Feuilleton) van 24 februari 2014: “Und hinter tausend Wänden keine Welt?” Een artikel over troosteloze (geen) uitzichten voor de reiziger, illusie van stilte voor aanwonenden en blije graffiti artiesten die zich volop kunnen uiten. In Eindhoven is de omgeving Hofstraat in opstand. CDA collega in Eindhoven Miriam Frosi stelt de problematiek en de aanpak daarvan terecht flink aan de kaak. Dus alleen er over in gesprek zijn is niet voldoende. Op de raad van 11 november krijgen we een voorstel voorgelegd om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen voor plan van aanpak en subsidieaanvragen te realiseren voor ondertunneling van de overgang op de Binderendreef en een fietstunnel bij het stationsplein. Nu er mogelijkheden zijn mee te liften op het Landelijke
Verbeterprogramma Overwegen (LVO) en 50% subsidie van het Rijk verkregen kan worden met ook nog een toezegging van gedeputeerde van de provincie voor 25% moeten de handen wat mij betreft uit de mouwen. Natuurlijk zou je het liefst net als in Best het hele spoor in een tunnel stoppen, maar als je weet dat een onderdoorgang op Binderen en een fietstunnel samen al 20 miljoen euro investering kosten dan is het spoor onder de grond brengen een onhaalbare kaart. Het realiseren van de onderdoorgang en de fietstunnel gaat de gemeente Deurne structureel een kleine 250.000 euro per jaar aan kapitaallasten kosten. Jammer dat we het geld al weggegeven hebben voor de grondprijsverlagingen die geen enkel effect hebben op het aantrekken van de verkoop van woningen. In december zullen we over de financiering opiniërend spreken. In het belang van de Deurnese burgers zullen we dit geld moeten vinden en tegelijkertijd zal een goede aanpak nodig zijn om de ongewenste geluidsoverlast op de slimste manier aan te pakken. Dan komt Deurne vanzelf op het goede spoor!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten