Afgelopen week heeft Gedeputeerde Staten van Noord Brabant de voorkeur uitgesproken voor de ruit om Eindhoven en Helmond. De discussie hierover loopt al sinds 2000 en nu 14 jaar later lijkt de realisatie van de Ruit dichterbij te komen. In 2006 blijkt uit de BOSE studie dat de kleine ruit geen haalbare optie is. In 2007 wordt in de regio het bereikbaarheidsakkoord gesloten voor de grote ruit.
En nu ligt er dan het voorkeursalternatief
met de Noord-Oost corridor langs het Wilhelminakanaal tussen Son en Beek en
Donk, een verbrede (2x2) N279 van Beek en Donk naar Asten en een flink
maatregelen pakket voor de A67. De verkeersproblematiek in de regio is zeer
groot. De A67 is al jaren overbelast. Deze tweebaanse snelweg tussen Venlo en
Eindhoven staat bijna dagelijks op de file lijst. Ik mag er zelf dagelijks
gebruik van maken en afgezien van een wat rustiger periode tussen 2010 en 2012 midden in
de economische recessie zien we, nu de economie weer heel langzaam omhoog kruipt
de dagelijkse file op de A67 weer verergeren. De ruit is van cruciaal belang
voor de hele regio. De wegen in het hele gebied tussen Helmond en Eindhoven
zitten dagelijks in de spitstijden boordenvol. Files en opstoppingen zijn niet
alleen slecht voor de economie in onze regio maar zorgen ook voor
verslechtering van het milieu. Een oplossing is daarom zeer noodzakelijk. Ook
voor Deurne is de ruit van groot belang. De N270 gelegen aan de noordzijde van
Deurne sluit aan op deze verbindingsstructuur en zorgt voor een optimale
ontsluiting, zowel in de richting van Veghel, richting Noord
Eindhoven en richting A58 en via de A67 richting Zuid Eindhoven en Veldhoven. Dit biedt kansen voor
Deurne voor het vestigen van bedrijven op de industrieterreinen die door deze
ruit verzekerd zijn van een goede bereikbaarheid. Van belang om aantrekkelijk
te zijn voor werknemers enerzijds en van belang voor het aan- en afvoer van (deel)producten anderzijds.
Kijk maar naar de ontwikkeling van St. Oedenrode, Veghel en Uden door de komst
van A50. Zo zal de ruit de kracht van Brainport met alle bedrijvigheid daaromheen in de regio versterken wart goed is voor de werkgelegenheid in onze regio.
Natuurlijk zijn er veel belangen die er spelen op
het voorkeursalternatief. Immers de ruit gaat door natuurgebied en langs
bebouwde kommen. Het plan voorziet echter in herontwikkeling van maar liefst
180 hectare natuurgebied ter compensatie. Er zijn verschillende bijeenkomsten
georganiseerd en er is gesproken in de stuurgroep/klanbordgroep over alle
details van de route. Maar ondanks dit heeft het aanleggen van een weg ook
altijd tegenstanders. Het belang voor de regio (verkeer, werkgelegenheid) is zo groot dat de ruit toch
echt door moet gaan. In november neemt het college van Gedeputeerde Staten
vervolgens een definitief besluit over het voorkeursalternatief. In november
wordt het voorkeursalternatief en de MKBA (Maatschappelijke Kosten en Baten
Analyse) met minister Schultz en de Tweede Kamer besproken om tot een
definitieve toekenning van de Rijksbijdrage voor het project te komen. Het
totale project kost 865 miljoen euro en kan zo’n vier euro opleveren per geïnvesteerde
euro. Het rijk legt hier 260 miljoen euro bij. De provincie 450 miljoen en het
SRE 155 miljoen. Als de handen niet op elkaar gaan voor de ruit in onze regio
dan verdwijnt de 260 miljoen van het Rijk. Deze gelden gaan dan vanzelf naar
andere projecten in de randstad en blijven we als Zuid-Oost Brabant opnieuw achter
met lege handen. Een kans om de verkeerproblematiek in onze regio aan te pakken en een flinke impuls te geven aan de werkgelegenheid
is dan daarmee voor de komende 10 tot 15 jaar verkeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten